AtelierAndre.nl

Materialen en afwerking



De verf

de verf

Het meest schider ik met acrylverf. In het grijze verleden wel eens wat met olie gedaan, maar dat is destijds niet echt van de grond gekomen. Voor de toekomst: je weet maar nooit.
Intussen heb ik ook kennis gemaakt met Cobra watervermengbare olieverf, en ik moet zeggen; dat smaakt ook wel naar meer.

Welke verf gebruik ik het meest? Als basis Galeria van Winsor & Newton, geleidelijk aan verschuif ik steeds meer naar ARA en incidenteel Amsterdam Expert. Voor de toekomst kijk/denk ik ook een beetje richting Golden open en Golden heavy body, maar daar moet ik nog even over nadeken, iets met een prijskaartje en zo.

En daarnaast ook Cobra dus.

Als het schilderij klaar is wordt het voorzien van een laagje (spuit)vernis ter bescherming tegen vuil en UV stralen voordat het ingelijst wordt. Bij Cobra kan dat pas na een jaar, net als bij gewone olieverf.

De drager

Als ondergrond gebruik ik standaard de ruwe kant van hardboard of masoniet, voorbewerkt met 2 lagen gesso. Waarom board? Om verschillende redenen.

Ten eerste ben ik met (serieuzer) schilderen begonnen bij Kees Aalbers, en die schildert ook alles op board. Zoiets neem je in eerste instantie vanzelf over.

Ten tweede vind ik het prettig om op een stevige ondergrond te werken. Ik heb ooit wel eens geprobeerd op een doek te schilderen, maar dat beviel me niet erg goed. Board veert minder mee en is ook wat minder kwetsbaar. (Zit niet meteen een gat in als tie van je ezel afduvelt.) Kan ook een kwestie van gewenning zijn.
(Dat van dat meeveren, niet dat van die ezel afduvelen).

de drager Ten derde, maar nu spreek ik niet uit eigen ervaring maar van horen zeggen, zijn - vooral de goedkopere - doeken gevoeliger voor vocht en daarmee voor schimmel en / of kromtrekken als ze per ongeluk in een minder goed geventileerde ruimte hangen, bijvoorbeeld in oude huizen.

Ten vierde blijven op die manier de kosten een beetje binnen de perken; voor kwaliteitsdoek (linnen), al dan niet op een aluminium spieraam, waar bovenstaande problemen niet of niet zo snel optreden, moet je, zeker bij de grotere formaten, aardig in de buidel tasten.
En tja, ik ga ervoor om betaalbare schilderijen te maken, en dan geef ik het budget voor het materiaal liever uit aan verf.

Ten vijfde gebeurt het af en toe wel eens dat je het beeld een stuk kunt verbeteren door een stuk van het geheel weg te halen. Bij hardboard is dat in een minuut of tien geregeld. Met een opgespannen doek zou ik zo één twee drie niet weten hoe ik dat moest fiksen.

En ten slotte: er zijn vast goede redenen om wél op doek te schilderen (bijvoorbeeld: lichter in gewicht, kan desgewenst zonder lijst hangen), maar ik heb zomaar het donkerbruine vermoeden dat heel veel schilders op doek schilderen omdat ze nu eenmaal op doek schilderen en iedereen dat eigenlijk ook verwacht.



lijst

De lijst

Volgens sommigen is de lijst onderdeel van het schilderij en moet dus de schilder de lijst bepalen.
Anderen vinden de lijst overbodig of zelfs storend, en hangen een schilderij, meestal op doek, gewoon zo op.
In mijn beleving fungeert de lijst als een soort brug naar de rest van de muur en het interieur, en is bovendien ook onderhevig aan zoiets subjectiefs als smaak. Daarom besteedde ik, vooral in het begin, relatief weinig aandacht aan het inlijsten van mijn schilderijen.....??

Tegenstrijdig?

Valt wel mee denk ik.

Het lijstje dat ik eromheen van oorsprong deed is zeg maar een budgetlijst; gewoon een grenen schilderijlijst van de bouwmarkt van 19 mm breed, niks mis mee. Ik zaag in verstek, schuur, lijm, niet en spijker het best netjes in elkaar vind ik zelf, en zorg ook nog dat het kan hangen. Dat gaat prima, en bij mij thuis hangen de meeste van mijn schilderijen dan ook zo.
Intussen ben ik hier gedeeltelijk van terug; sommige schilderijen verdienen toch iets meer, en ik besteed dan wat meer tijd, geld en aandacht aan de lijst. Denk daarbij aan iets breder, een beetje profiel, eventueel een kleurtje. Ik ga dat wel meer doen denk ik.

complete lijst

Alleen...een echte lijstenmaker doet het natuurlijk nog steeds wel beter, mooier.
En daar komt nu precies mijn punt: zo'n goedkope lijst draagt het nauwelijks bij aan de prijs van het schilderij. Je kunt dan ook zonder hartzeer naar een lijstenmaker gaan, dit lijstje eraf laten halen en er een mooie lijst omheen laten zetten. Naar jouw smaak en passend bij jouw interieur. Dat kost natuurlijk wel wat, maar dan heb je ook wat naar je eigen smaak. En is er niet twee keer een boel geld uitgegeven aan de lijst.

Lijstenmaker te duur? Zoals al gezegd, je kunt 'm ook best ophangen in het meegeleverde lijstje. Dat is namelijk naast goedkoop ook neutraal en niet opdringerig. Bovendien kunnen de kenners dan in één oogopslag zien dat je een échte André hebt :)

CITAAT.


Ik droom van schilderen en dan schilder ik mijn droom.
(Vincent van Gogh)

<<-------------------------- If you like what you see, like what you see :) --------------------------

© AtelierAndre links