De schilderijen op deze pagina zijn niet zomaar een mooie plaat of zo.
Het zijn schilderijen waar een verhaal aan vast zit.
Bijvoorbeeld de tekst van een lied. Of een bijbelgedeelte. Of een gedachte over de maatschappij van nu. Of een gedachtenkronkel in verf uitgedrukt.
Soms zomaar, soms naar aanleiding van een gebeurtenis.
Het zijn over het algemeen samengestelde schilderijen, waarin (vaak symbolische)elementen bij elkaar geplaatst worden.
Deze keer een uitdaging aangereikt door een kunstwedstrijd uitgeschreven door het grand café van
de Meerpaal. Thema: de polder, naar aanleiding van het gedicht "oh polder" van de Dronter stadsdichter Esam Al Wasete. Centraal het eerste wat bij mij opkomt als ik aan de polder denk: bonkige klei op vers geploegde akkers. Om dit extra duidelijk weer te geven heb ik naast acrylverf ook gebruik gemaakt van modeleerpasta. Daaromheen heb ik geprobeerd zoveel mogelijk elementen uit het gedicht terug te laten komen. Om het een éénheid te laten worden laat ik op rechts het landschap overgaan in het interieur van het Grand Café vlak bij de haard. Om te zien of e.e.a. gelukt is zou ik zeggen houd
het gedicht er naast en kijk wat je ervan terugvindt.
De uitdaging was deze keer in nog een opzicht groter dan ik gewend ben: het schilderij is 120 x 120 cm, met lijst 138 x 138 cm. Dit hield in dat de lijst er weer vanaf moest om hem vanaf de zolder de trap af te krijgen en we moesten vrienden met een grotere auto vragen om een lift naar de Meerpaal. (Cornelieke bedankt) :-))
acryl op hardboard met lijst van oud gemaakt hout, ca 138 x 138 cm. € 700,= zodra beschikbaar
Dit schilderij heb ik gemaakt in het kader van een schilderwedstrijd van Atelier magazine met als thema: "de vrouw", of "het vrouwelijke".
Als onderwerp heb ik gekozen voor het meest ontzagwekkend vrouwelijke dat er bestaat en wat geen man ooit kan bereiken: het moederschap. In het schilderij
drie facetten. Een zwangere vrouw staat voor het voortbrengen van kinderen. De zogende vrouw voor het verzorgende. Dit kwetsbare tafereeltje wordt
beschermd door de derde figuur met de uitstraling: "had je wat? zul je toch eerst bij mij langs moeten zien te komen". Misschien het begin van een serie?
Vrouw, de.......
Acryl op masoniet 6mm, ca 68 x 51 cm. € 295,=
Nieuwe uitdaging: werken met een dubbel primair palet (rood, geel en blauw, van ieder een warme en een koele variant) En wit natuurlijk.
Onderwerp: een jongetje op een draaimolenpaard. Het "model" is mijn oudste kleinzoon. Het is géén portret, het gaat om een jongetje en zijn fantasie.
Het jongetje is een dagje uit en zit, met zijn rode petje op, op een draaimolenpaard. Maar in zijn hoofd zit hij op een echt paard, is hij misschien wel
wel een ridder, is de stang van de draaimolen zijn lans, heeft hij een helm op en zijn eigengemaakte zwaard aan zijn zij......
Acryl op masoniet 6mm, ca 68 x 51 cm. € 295,=
acryl op hardboard, ca 93 x 61 cm. € 350,=
Dit drieluik is een kopie van de schepping die ik eerder had gemaakt. Ik werd gebeld door mensen die dat schilderij erg mooi vonden, maar te weinig muur hadden om hem aan te hangen. In overleg heb ik een kleiner exemplaar gemaakt, zonder lijst (voor mij ook nog wel een uitdaging) en met een kleine toevoeging in het 3e paneel.
acryl op hardboard, ca 40 x 22 cm / 40 x 78 cm / 40 x 22 cm. VERKOCHT (Opdracht).
De volgende in de reeks over het digitale aspect van onze maatschappij. Dit gegeven, plus de titel plus het schilderij zelf zegt volgens mij genoeg......
acryl op hardboard, ca 105 x 70 cm. € 350,=
acryl op hardboard, ca 80 x 122 cm. € 395,=
acryl op hardboard, ca 30 x 60 cm. € 150,=
acryl op hardboard, ca 93 x 61 cm. € 350,=
Dit schilderij heeft als titel "de kaartspelers 2016". Het is het volgende schilderij in de reeks die begonnen is met
"digitalisering" en
"social? media" ,
en het is tegelijkertijd een hommage aan
Paul Cezanne.
(Een combinatie van verschillende versies van de kaartspeleres, zie onderaan op de wikipedia-pagina in deze link)
acryl op hardboard, ca 105 x 70 cm. € 350,= Dit schilderij toont een wat eenzame figuur die met een nadrukkelijk gesloten gezelschapsspeldoos (party en co)verwezen voor zich uit zit te staren.
Om hem heen zijn wel tien mensen te zien waarmee hij het spel wel zou kunnen en willen spelen, maar die zijn allemaal op hun eigen eilandje bezig
met hun mobiel / tablet / laptop. acryl op hardboard, ca 105 x 70 cm. € 350,= Het avondmaal, gecombineerd met de manier waarop Jezus zichzelf bekend maakt als het brood des levens in Joh 6 vs 30-59. Het beeld is Jezus
aan het kruis, die alle, dat is: al onze, zonde, ziekte, agressie en andere narigheid over zich heen gestort krijgt. Met Zijn eigen lichaam,
dat één geheel is geworden met het kruis, schermt Hij de tafel voor zich af, waar in Zijn beschutting het avondmaal klaar staat. Zijn lichaam gaat in dit
beeld letterlijk over in het brood. De speer van de soldaat die moet constateren of Hij echt dood is doorboort Zijn zij.
Daaruit stroomt Zijn bloed, waarmee de avondmaalsbeker wordt gevuld. Er zijn verschillende vormen van brood en verschillende bekers voor de wijn weergegeven;
iedereen die Jezus kent als zijn verlosser mag zich herkennen in dit schilderij, ongeacht zijn of haar kerkelijke traditie. Dat de speer die Jezus doorboort
vanuit de positie van de toeschouwer lijkt te komen is geen toeval: acryl op hardboard, ca 60 x 60 cm. € 250,= Zomer 2015. We kregen bericht dat mijn zus kanker heeft. Alvleesklierkanker. acryl op hardboard, ca 80 x 60 cm. Niet te koop. Uit het duister van het analoge tijdperk komen ze hun mooie, maar hopeloos verouderde spulletjes inleveren.
acryl op hardboard, ca 105 x 70 cm. € 350,= Toen onze goede vriend Charles overleed heb ik, bij wijze van verwerking, dit schilderij gemaakt naar één van zijn lievelings-liederen: acryl op hardboard, ca 80 x 60 cm. Niet te koop. Dit schilderij heb ik gemaakt op verzoek van onze jongste zoon en zijn vrouw. acryl op hardboard, ca 40 x 40 cm. Niet te koop. Dit drieluik heb ik op de schilderskring gemaakt. Ik heb er ongeveer een jaar over gedaan.
In dat jaar is het als het ware ontwikkeld. Het idee stond vast, maar de uitwerking veranderde nogal eens tijdens dat jaar. Uitleg: Zoals de titel al zegt betreft het hier de schepping zoals beschreven in Genesis 1. Ik heb geprobeerd zo dicht mogelijk bij de tekst te blijven. acryl op hardboard, ca 60 x 35 cm / 60 x 122 cm / 60 x 35 cm. € 500,= Dit schilderij heb ik voor mijn vrouw, Madeleen, gemaakt. Het is gebaseerd op twee liederen die voor haar in moeilijke tijden een belangrijke rol hebben gespeeld. Still Opw. 488: acryl op hardboard, ca 53 x 68 cm. niet te koop Dit is mijn eerste samengestelde schilderij. Ik heb hem gemaakt aan de hand van twee foto's van mijn oudste zoon. acryl op hardboard, ca 59 x 76 cm. € 150,=
Social? media (...)
Wat betreft idee, stijl en inhoud sluit het aan bij het schilderij
"digitalisering"
Avondmaal (The Lords supper)
T'en zijn de Joden niet, Heer Jesu, die u cruysten,....
.................
.... Want dit is al geschiet, eylaes! om mijne sonden.
(Revius, 1630)
Een (te) gruwelijk beeld? In elk geval hard genoeg om een groot aantal volgelingen van Jezus af te laten haken (Joh 6 vs 66)
Kanker (Cancer)
Ongeneeslijk. Dodelijk. Niets meer aan te doen.
We weten natuurlijk wel dat we in een gebroken wereld leven, maar op zo'n moment wordt je daar extra bij bepaald.
Naar aanleiding daarvan heb ik dit schilderij gemaakt. Ik denk dat het wel handig is het een beetje uit te leggen.
Onderin vind je het beeld van de slang waarvan de kop vermorzeld wordt door het kruis (zie Gen 3 vs 15).
Dit is iets wat al gebeurd is, maar zijn volle uitwerking pas krijgt als Jezus terugkomt.
Tot het zover is hebben we te dealen met een vijand die nog het nodige teweeg kan brengen, samen met zijn trawanten.
Daarvan zijn er hier enkele afgebeeld, waaronder een krab, die symbool staat voor kanker.
In dit schilderij heeft hij iemand te pakken en die is te dode opgeschreven.
Daarvoor staat het graf dat is weergegeven, maar als je goed kijkt zie je dat de grafsteen een deurklink en scharnieren heeft.
Betekenis: het graf is geen eindpunt maar een doorgang naar de eeuwigheid.
Hoe de weg daarnaartoe eruit ziet weet niemand; dat is het mistige gebied in het middendeel.
Maar we weten wel waar we uitzicht op hebben: het eeuwige leven, hier weergegeven door een beeld van het nieuwe Jeruzalem,
dat verlicht wordt door het Lam van God.(Opb. 21 vs 10-23)
Verder zijn er nog twee symbolen in verwerkt: de regenboog als teken van Gods trouw en de bergen uit psalm 121:
Ik hef mijn ogen op naar de bergen, waar komt mijn hulp vandaan.
Op 16 mei 2016 is Alie door haar Heer en Heiland thuisgehaald.
Digitalisering (Digitization)
Deze worden door de vleesmolen gehaald en verwerkt tot een worst van nullen en enen.
Nipper (het hondje van "his masters voice") kijkt vertwijfeld toe hoe zijn oude, vertrouwde grammofoon er ook in verdwijnt.
De nullen en enen worden gebruikt om de beeldschermen op de voorgrond de functie van alle oude spullen over te laten nemen.
Beter, goedkoper, sneller, efficiënter, maar toch.... Ontcijfer de boodschap in de worst met een ascii tabel!
It is well with my soul (...)
It is well with my soul.
When peace, like a river, attendeth my way,
When sorrows like sea billows roll;
Whatever my lot, Thou has taught me to say,
It is well - it is well, with my soul.
Refr:
It is well - it is well, with my soul - with my soul
It is well - it is well, with my soul.
My sin O the bliss of this glorious thought
My sin not in part but the whole
Is nailed to the cross and I bear it no more
Praise the Lord, praise the Lord, O my soul
Refr.
And Lord, haste the day when my faith shall be sight,
The clouds be rolled back as a scroll;
The trump shall resound, and the Lord shall descend,
Even so, it is well, with my soul.
Refr.
Meer weten over het verhaal achter dit schilderij? www.hoopdoetleven.net
Brood en vis (Bread and fish)
Het is geïnspireerd op de wonderbare spijziging. In het mandje vijf broden en twee vissen. Dat is niet zoveel.
Maar als je het weinige dat je hebt aan Jezus aanbiedt kan Hij het zegenen en is het voldoende voor een hele menigte.
Dan blijkt zelfs dat er over blijft, genoeg om de mandjes rechtsonderin te vullen.
Zodat degenen die dat ene lunchpakketje (uit)deelden, er allemaal ook een volledige lunch aan over houden.
Schepping (Creation)
De meest ingrijpende wijziging van plan was het vervangen van paneel 1. In eerste instantie was dat
duif ,
maar die begon qua stijl steeds verder bij de andere panelen weg te raken. Op advies van Kees heb ik die toen vervangen door een ander, minder concreet paneel.
Paneel 1: de aarde is woest en ledig en duisternis is op de vloed / afgrond. In eerste instantie had ik hier dus een duif (symbool voor Gods Geest)
boven een waterval in het donker. Halverwege heb ik dit vervangen door een paneel waarop Gods Geest meer afgebeeld wordt als Gods Adem (allebei "Ruach")
en het begrip zweven als bewegen, wervelen. Het allereerste begin is de overgang van paneel 1 naar 2: God zegt dat er licht moet komen, en er komt licht.
Paneel 2: Van links naar rechts de zes scheppingsdagen scheiding licht en duister (1), scheiding water en water (2), scheiding water en land (3),
het uitspansel wordt gevuld met hemellichamen (4), de zee en de wolken worden gevuld met vissen en vogels (5), de aarde wordt gevuld met dieren,
en de mens wordt geschapen (6).
Paneel 3: De zevende dag: de mens heerst in opdracht van God over de schepping.
Hier gesymboliseerd door een olifant (het grootste landdier) en een leeuw (koning van de dieren)
Samen met "duif": €550,=
Still (...)
Het schilderij volgt in eerste instantie de tekst van "Still", en bevat daarnaast ook elementen van het refrein van lied 488 uit de Opwekkingsbundel.
Hide me now
Under your wings
Cover me
within your mighty hand
When the oceans rise and thunders roar
I will soar with you above the storm
Father you are king over the flood
I will be still and know you are God
Houd mij vast, laat Uw liefde stromen
Hou mij vast, heel dicht aan Uw hart
Ik voel Uw kracht en stijg op als een arend
Dan zweef ik op de wind, gedragen door Uw Geest,en de kracht van Uw liefde.
Droom (Dream)
Op de ene foto was hij nog klein en was hij in slaap gevallen op de bank met zijn knuffel Nijn.
Op de tweede foto is hij een jaar of achttien en aan het voetballen met een stel vrienden. In dit schilderij droomt het jongetje op de bank van later,
als hij gaat voetballen. En rechts van de voetballers is de verdere toekomst, die is nog in nevelen gehuld.....