AtelierAndre.nl

Prijzen

Blijft voor een amateur altijd een lastig onderwerp:wat vraag je nou voor een schilderij. Dat lijkt niet zo ingewikkeld: gewoon even googelen en met een kwartiertje weet je het. Nou, niet dus!!!
Als je op het internet rondkijkt komen de nodige verschillende meningen langs. Kijk je op verkoopsites wordt het ook niet veel duidelijker. Hetzelfde geldt voor exposities en kunstmarkten. De hele situatie laat zich als volgt samenvatten. Er worden schitterende dingen verkocht voor prijzen die de materiaalkosten bijna niet kunnen dekken, dus eigenlijk weggegeven.
Er worden ook verschrikkelijke dingen verkocht voor bedragen met drie nullen.(o.k. smaken verschillen, maar toch). En de rest zit daar tussenin. In het prijssegment waar ik thuishoor. En waarvan ik graag wou weten wáár in dat segment.

Uiteindelijk sla ik er dus zelf maar een slag naar. Niet op een willekeurige manier, maar globaal uitgerekend op twee manieren en daar ga ik dan een beetje op gevoel mee om.

Prijsbepaling.

De 1e methode: materiaalkosten á € 100,= / m2 -met een minimum van € 10-, plus uren. Materiaalkosten bestaan uit: board, gesso, verf, lijstmateriaal, en wat klein spul. Moeilijk goed vast te stellen, (hoe dik is / zijn je verflaag / lagen, hoeveel verlies in de kwasten etc.) maar zo kom ik er denk ik wel mee uit. Voor de uren houd ik globaal bij hoe lang ik aan het kwasten ben en ik maak een schatting wat betreft het voor- en nawerk, en dan reken ik een tientje per uur. En daar rolt dan een prijs uit.

De 2e methode: Een veel gehanteerde formule is: (lengte + breedte) x deskundigheidsfactor x persoonlijke factor. Hierbij is de deskundigheidsfactor een maat voor opleiding en ervaring. Over de ondergrens is men het over het algemeen wel eens: 1 voor een absolute beginner, 4 - 6 voor een kunstenaar "vers" van de academie. De bovengrens is al weer lastiger: de één roept 10, de ander 20 of 25. Gelukkig heb ik daar niet zoveel mee te maken, daar kom ik toch niet aan. Voorlopig hanteer ik factor 2. Als ik verder ontwikkel gaat die factor nog wel een keer omhoog.
De persoonlijke factor zou je een variabele matsconstante kunnen noemen. Daarin zitten dingen als moeilijkheidsgraad, extra denkwerk, emotionele binding etc. Bij een vlotweg in één of twee avondjes in elkaar geschilderd leuk plaatje kan die factor kleiner dan 1 zijn (het schilderij wordt daardoor goedkoper). Bij een samengesteld schilderij met een heel verhaal erachter waar ik ook nog eens behoorlijk aan gehecht ben geraakt kan dat zomaar anderhalf of twee worden.

De twee op deze manier verkregen prijzen leg ik naast elkaar, slaap er eens een nachtje over en kom dan met een soort van semi-objectieve eind (vraag) prijs. Als ik heel eerlijk ben stel ik de prijzen eigenlijk gewoon een beetje op gevoel vast, en zijn bovenstaande twee benaderingen een soort poging om e.e.a. achteraf voor mezelf te legitimeren.

CITAAT.


Ik droom van schilderen en dan schilder ik mijn droom.
(Vincent van Gogh)

<<-------------------------- If you like what you see, like what you see :) --------------------------

© AtelierAndre links